گلخورك | ماهي كه دست دارد و ‏به مرور دو زيست ميشود

۹ بازديد

گلخورك

گلخورك ماهي‌اي است كه دست دارد و ‏به مرور دو زيست ميشود. اجدادش از نخستين موجوداتي بودند كه از آب به خشكي مهاجرت كردند و آبشش‌هايشان به شش ‏تغيير كاربري دادند. اين ماهي عجيب و كوچك با ديدن شما در هنگام مد آب مي‌جهد و فرار مي‌كند .ماهى‌هاى خشك و گلخورك ‌ها كه ماهيان خزنده نيز ناميده مى‌شوند، از گونه‌هاى آشنا و دائمى زيستگاه‌هاى مانگرو (جنگل حرا) در جزيره قشم به شمار مى‌روند.

تصويري از گلخورك در ميان گل و لايتصويري از گلخورك در ميان گل و لاي

گلخورك چگونه بوجود مي آيند؟

گلخورك ‌ها در دالان‌ها و حفره‌هايى كه در گل و لاى محل رويش درختان حرا به وجود مى‌آيند زندگى مى‌كنند و در هر دو حالت جزر و مد دريا فعال هستند و جزء معدود ماهيان‌اند كه بيشتر اوقات خود را خارج از آب مى‌گذرانند.رد پاي اين ماهي در ساحل بسيار ديدني است.

تصويري از جنگل حراتصويري از جنگل حرا

گلخورك‌ها از سخت‌پوستان ريز يا بقاياى گياهى و آبزيان كوچك تغذيه مى‌كنند و خود نيز در چرخه حيات غذاى بسيارى از پرندگان آبزى، انواع ماهيان جنگل‌هاى حرا در جزيره قشم هستند. وجود گلخورك‌ها در كنار ده‌ها نوع پرنده و ماهيان ريز و درشت باعث ايجاد نظمى دلپذير در چرخه زنجيره غذايى موجودات جنگل‌هاى حرا شده و علاقه‌مندان بسيارى را در تور قشم براى تماشاى اعجاز طبيعت در جنگل‌هاى دريايى حرا به سوى خود مى‌خوانند.

گلخورك‌ها با ايحاد حفره در بستر جنگل‌هاى حرا موجب رسيدن اكسيژن به ريشه‌هاى فرو رفته در گل و لاى محل رويش حرا و ادامه حيات آنها مى‌شوند.و لذا اين ماهي ها در واقعا شاهرگ حياتي گياهان جنگل حرا مي باشند.تصويري از گلخورك در ميان گل و لايتصويري از گلخورك در ميان گل و لاي

زيستگاه طبيعي قشم هر بازديد كننده ايي را محو خود ميكند و البته ديدن اين جانواران و ماهيان در كنار زيبايي جنگل حرا ميتواند يكي از زيباترين لحظات زندگي شما را رقم زند .

ما شما را به ديدن جنگل حرا دعوت ميكنيم و ميتوانيد با يك دوربين ساعت هاي زيادي را در اين قسمت بگذرانيد مخصوصا در زمان غروب آفتاب كه آسمان و دريا بهم ميپيوندند و البته گلخورك را نيز فراموش نكنيد.

اميدواريم كه اين مطلب براي شما مفيد واقع شود.

منبع : hotelplusme

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.