كاخ زمستاني سنت پترزبورگ | شاهكار معماري روسيه

۱۰ بازديد

كاخ زمستاني سنت پترزبورگ

كاخ زمستاني سنت پترزبورگ، محل اقامت سابق سلطنتي تزار روس در سنت پترزبورگ بوده است. كاخ زمستاني سنت پترزبورگ به‌عنوان بخشي از موزه هنري آرميتاژ شناخته مي‌شود و خود را به‌عنوان يكي از قطب‌هاي گردشگري تور روسيه معرفي كرده است.


پيشينه كاخ زمستاني سنت پترزبورگ

كاخ زمستاني سنت پترزبورگ يكي از چند كاخ سلطنتي است كه در قرن ۱۸ ساخته شده است كه زمان ساخت آن به سال‌هاي ۱۷۵۴ تا ۱۷۶۲ برمي‌گردد و توسط يك معمار معروف به نام بارتولومو فرانچسكو راسترلي طراحي شده است.
اولين كاخ زمستاني سنت پترزبورگ در سال ۱۷۰۸ براي پيتر اول ساخته شد. سه سال بعد ساختمان چوبي آن با يك كاخ سنگي جايگزين شد. در اوايل دهه ۱۷۳۰، بارتولومو فرانچسكو راسترلي توسط امپراتور آنا به‌منظور طراحي يك محل بزرگ‌تر براي كاخ انتخاب شد و در سال ۱۷۳۵ به اتمام رسيد.

تصويري از كاخ زمستاني سنت پترزبورگ

ملكه اليزابت پس‌ازآن خواستار بازسازي كاخ زمستاني سنت پترزبورگ براي ساخت يك كاخ بدون هيچ مشابهي شد و درنهايت، راسترلي ساختمان جديدي را طراحي كرد كه تبديل به يك شاهكار معماري روسيه شد. كار ساخت كاخ در سال ۱۷۵۴ آغاز شد و بيش از ۴۰۰۰ نفر در ساخت ۴۶۰ اتاق مشغول به كار بودند. زمستان سال ۱۷۶۲ عمليات ساخت كاخ زمستاني به اتمام رسيد.تصويري بالا از كاخ زمستاني سنت پترزبورگ

پس‌ازاينكه كاترين دوم در سال ۱۷۶۲ به تخت نشست، راسترلي را رد كرد و بسياري از خانه‌هاي باروك كاخ زمستاني را با طرح‌هاي نئوكلاسيك جايگزين كرد. در سال ۱۸۳۷، كاخ در اثر آتش‌سوزي نابود شد، و چهار سال بعدترميم شد. باوجود اينكه در بازسازي اين كاخ نگاه نئوكلاسيك حفظ شد، بسياري از طرح‌هاي جديد معرفي شد؛ بااين‌حال، نماي بيروني كاخ كمي آسيب ديده بود، كه با توجه به برنامه‌هاي راسترلي بازسازي شد.تصويري از موزه كاخ زمستاني سنت پترزبورگ

همان‌طور كه ذكر شد، كاخ زمستاني سنت پترزبورگ به‌عنوان بخشي از موزه آرميتاژ در نظر گرفته شده است و قسمت‌هاي مختلف آن براي نمايش آثار هنري و تاريخي مشخص شده است. شايد جالب باشد بدانيد كه در اين كاخ تعدادي اشياء قيمتي مربوط به ايران زمين نيز وجود دارد كه مي‌تواند معرف بخشي از فرهنگ غني ايرانيان باشد.

چطور به كاخ زمستاني سنت پترزبورگ برويم؟

كاخ زمستاني سنت پترزبورگ در محدود رودخانه نوا قرار دارد و در ارتفاع ۳۰ متر ساخته شده است.

ساعت كار كاخ زمستاني سنت پترزبورگ

اين كاخ‌موزه در روزهاي غير تعطيل از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر پذيراي گردشگران است كه از ساعت ۵ به بعد امكان ورود به آن فراهم نيست. بنابراين هنگام سفر به اين كاخ از قبل برنامه‌ريزي داشته باشيد.

اميدواريم كه اين مطلب براي ما مفيد واقع شود.

منبع : britannica

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.