شهر واردزيا گرجستان | چطور به شهر واردزيا گرجستان برويم؟

۸ بازديد

شهر واردزيا گرجستان

سالن‌هاي زيرزميني بزرگ در بدنه كوه، ساختمان‌هاي ساخته‌شده از سنگ كه به نظر مي‌رسد از دل سنگ‌هاي بزرگ رشد كرده‌اند و جلوه چربش قدرت انسان به محكم بودن سنگ طوري است كه آدمي فكر مي‌كند، شهر واردزيا گرجستان از دل كوه رشد كرده است و با قدرت پروردگار ساخته‌شده است. با ما همراه باشيد تا يكي از شهرهاي عجيب دنيا را به شما معرفي كنيم.تصويري از شهر واردزيا گرجستانتصويري از شهر واردزيا گرجستان

شهر سنگي واردزيا يكي از شهرهاي منحصربه‌فرد باستاني در دنيا است كه بر روي دامنه يك كوه سنگي به نام آخالتسيخه ساخته‌شده است. اين كوه سنگي در قسمت جنوبي شهر تفليس واقع شده است و هرساله گردشگران بسياري در تور گرجستان به ديدن اين سازه عظيم مي‌روند.

دليل ساخت شهر واردزيا گرجستان

همان‌طور كه مردم در شرايط نااميدي به مناطق پرت پناه مي‌برند و اقدام به كارهاي افسانه‌اي مي‌كنند، شهر واردزيا گرجستان نيز يكي از اين شهرهاي افسانه‌اي است كه در اواخر دهه ۱۱۰۰، با دستور ملكه تامار ساخته‌شده است. در اين زمان كه كشور گرجستان مورد آماج حمله مغولان قرار گرفت، ملكه تامار دستور ساخت اين شهر زيرزميني را صادر كرد و از آن به‌عنوان پناهگاه مردم گرجستان استفاده كرد.تصويري زيبا از شهر واردزيا گرجستانتصويري زيبا از شهر واردزيا گرجستان

باستان‌شناسان زمان ساخت شهر واردزيا گرجستان را سال ۱۱۸۵ مي‌دانند و معتقدند كه در طول تاريخ بخش‌هايي از آن تخريب شده است. اگرچه مقامات دولتي گرجستان تلاش زيادي به خرج داده‌اند كه اين شهر منحصربه‌فرد تخريب نشود، اما بخش‌هايي از آن در اثر گذر زمان فرو ريخته است.

ساختار شهر واردزيا گرجستان

تصويري از آثار هنري در شهر واردزيا گرجستان 

تصويري از آثار هنري در شهر واردزيا گرجستان

هنگامي‌كه شهر سنگي واردزيا تكميل شد، ۱۳ طبقه مرتبط به هم، ۶۰۰۰ واحد مسكوني به حالت آپارتمان، يك كليساي بزرگ با برج بيروني در آن تعبيه شده بود كه نشان از تمدن اين مردمان دارد. همچنين براي اين شهر زيبا و مستحكم تنها يك ورودي در نظر گرفته شده بود، كه يك تونل مخفي در نزديكي رودخانه مكتاري بوده است.

شيب بيروني دامنه كوه، به همراه زمين‌هاي حاصلخيز و مناسب براي كشت باعث شده است كه يك سيستم آبياري پيچيده براي آن در نظر گرفته شود. همچنين چندين سد دفاعي طبيعي و انساني در اطراف شهر ساخته‌شده است كه داستان ساخته‌شدن شهر به كمك كوتوله‌هاي افسانه‌اي را رد مي‌كند.

اگرچه شهر واردزيا استحكام بالايي داشته است و مردم گرجستان را از شر مغولان حفظ كرده است، اما قصه مادر طبيعت فارغ از اين مسائل است و تنها پس از گذشت يك قرن از ساخت آن و در سال ۱۲۸۳، يك زلزله ويرانگر، باعث شد كه جابجايي زيادي در اين شهر روي دهد و در حال حاضر بيش از دوسوم از ساختمان‌هاي آن نابود شده است.تصويري از داخل شهر واردزيا گرجستانتصويري از داخل شهر واردزيا گرجستان

چطور به شهر واردزيا گرجستان برويم؟

اگر قصد سفر به شهر سنگي واردزيا را داريد، ابتدا خود را به شهر تفليس و از آنجا به شهر كوچك آسپيندزا برسانيد. ادامه مسير تا شهر واردزيا را مي‌توانيد با اتوبوس‌هاي شهري يا تاكسي طي كنيد.

منبع: atlasobscura

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.