كاروانسراي فيل | كاروانسراي دوران زنديان در دل شيراز

۸ بازديد

كاروانسراي فيل

شهر شيراز،به خاطر آثار تاريخي،فرهنگي و شعر و ادب خود هميشه شهرت جهاني داشته است.اين شهر داراي آثار تاريخي فراوان است كه كاروانسراهاي آن بخشي از اين آثار ميباشد.ما در اين مطلب قصد داريم به معرفي يكي از اين كارانسراهاي كه به كاروانسراي فيل شهرت دارد بپردازيم.در ادامه با ما باشيد.

 

تصويري از حياط كاروانسراي فيلتصويري از حياط كاروانسراي فيل

كاروانسراي فيل از كاروانسراهاي شيراز است كه در محله درب شاهزاده، بين بازار شمشيرگرها كه امروزه محل فروش فرش هاي ايراني و فروش ادويه جات است و بازار تركش دوزها و در سمت غربي بازار وكيل و در نيمه جنوبي آن قرار دارد.

معماري كاروانسراي فيل

كاروانسراي فيل از بناهاي كريم خان زند است كه در حدود سال ۱۱۸۰ه.ق ساخته شده است. درِ ورودي اين كاروانسرا كه شامل طاق و تويزه و عرق چين است، در بازار شمشيرگرها گشوده مي شود و سردر قديمي آن طاق نماي ساده آجري است كه به وسيله راهرويي به حياط كاروانسرا متصل مي شود. طاق اين راهرو داراي قوس هاي جناغي است كه بين آنها به وسيله طاق هاي آجريِ ناوي شكل پر شده است.تصويري از دالان هاي كاروانسراي فيلتصويري از دالان هاي كاروانسراي فيل

كاروانسراي فيل طرحي مربع شكل و چهار ايواني دارد و در هر چهار ضلع آن هفت حجره قرار گرفته و در چهار زاويه آن نيز چهار حجره ديگر بنا شده است. كف حجره ها از سطح زمين بالاتر است و درك هاي چوبي آن هم چنان پا برجاست. در وسط حياط نيز حوضي قديمي و باغچه اي كوچك وجود دارد. هم اينك نيز ساختماني نيمه كاره در حياط احداث شده است. اين كاروانسرا كه در گذشته مركز عمده فروشي فرش بوده، هم اينك محل فروش فرش و رفوي آن است.

اين كاروانسرا از كاروانسراهاي درون شهري شيراز است كه آن را تيمچه نيز ناميده اند.

اميدواريم كه اين مطلب در تور شيراز براي شما مفيد واقع شود.

منبع : سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري استان فارس

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.