خانه داروغه مشهد | خانه اي محمد يوسف خان با معماري روسي

۸ بازديد

خانه داروغه مشهد

خانه داروغه مشهد مربوط به دوره قاجار است و در تاريخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۳۵۷ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

پيشينه خانه داروغه مشهد

خانه تاريخي داروغه توسط معماران روس به دستور محمد يوسف خان كه اواخر دوره قاجار داروغه مشهد بوده ساخته شده است. اين بنا منزل شخصي بوده كه مراسم پذيرايي رسمي در آن انجام مي‌گرفت. بر اساس شواهد موجود تا حدود سه دهه گذشته، اين بناي تاريخي كاربرد مسكوني داشته است، اما سال ۱۳۶۶ اين خانه توسط ورثه به نمايندگان يكي از هيئت‌هاي مذهبي روستاي شهيديه شهرستان ميبد يزد فروخته شد و از آن پس تا سال ۱۳۹۱ از اين بنا به عنوان محل تجمع و اسكان هيئت‌هاي مذهبي استفاده ميشد.تصويري از حياط خانه داروغه مشهدتصويري از حياط خانه داروغه مشهد

خانه داروغه مشهد در سال ۱۳۹۱ توسط شهرداري مورد تملك قرار گرفته است و زير نظر كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي با هزينه شهرداري با هدف نشان دادن فضاهاي ايراني ـ اسلامي و تاريخي به مردم مرمت شده است.

بناي تاريخي خانه داروغه كه امروز به عنوان نمادي از معماري ايراني اسلامي و مهندسي مطلوب از آن ياد مي‌شود با مبلغ ۳ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان مورد تملك و بهسازي قرار گرفت.

پلان خانه داروغه مشهد

اين بنا در معماري بسيار بي‌نظير عمل كرده به نوعي كه در دو طرف حياط بخش‌هاي زمستان‌نشين و تابستان‌نشين مورد احداث قرار گرفته است.

تصويري از پلان خانه داروغه مشهدتصويري از پلان خانه داروغه مشهد

در بخش زمستان‌نشين تمامي وسايل گرماساز، مطبخ و… در طبقه زيرين قرار گرفته است تا به نوعي دماي خانه را مناسب بسازد همچنين وجود بخاري ديواري و پنجره‌هاي دو جداره از عجايب اين معماري محسوب مي‌شود كه در آن زمان مورد استفاده قرار مي گرفته است.تصويري از حياط خانه داروغه مشهدتصويري از حياط خانه داروغه مشهد

در بخش تابستان‌نشين بناي خانه داروغه وجود اتاق‌هاي بادگير و حوض آب جاري سنتي و سبك معماري كاملا مهندسي به نوعي اين سبك را به رخ آيندگان كشيده است كه با استفاده از انرژي‌هايي نظير آب، باد، آفتاب و… چگونه مي‌توان يك بناي بزرگ را بدون هيچ هزينه اي اداره كرد.تصويري از حياط خانه داروغه مشهدتصويري از حياط خانه داروغه مشهد

مساحت بناي تاريخي خانه داروغه حدود يك هزار و ۱۰۰ متر است كه شهرداري با تملك آن اقدام به بازسازي و نوسازي قسمت‌هاي تخريب شده آن كرده است.

آدرس خانه داروغه مشهد

مشهد، خيابان نواب صفوي، راسته حوض مسگران، كوچه داروغه

ساعت بازديد از خانه داروغه مشهد

علاقه‌مندان تور مشهد مي‌توانند از خانه تاريخي داروغه واقع در خيابان نواب صفوي، بولوار تازه احداث شارستان، ميدان امر به معروف و نهي از منكر هر روز از ساعت ۸ لغايت ۱۴ در ايام اداري هفته به صورت رايگان بازديد نمايند.

اميدواريم كه اين مطلب در سفر به شهر مشهد براي شما مفيد واقع شود.

منبع

دانشنامهٔ تاريخ معماري ايران‌شهر». سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.