باغ عفيف آباد | يكي از بزرگ‌ترين موزه‌هاي سلاح در خاورميانه

۸ بازديد

باغ عفيف‌ آباد شيراز

باغ عفيف آباد يا گلشن از آثار تاريخي شهر شيراز است. اين باغ در خيابان عفيف آباد شيراز جاي گرفته است و هم اكنون در اختيار ارتش قرار دارد و يكي از بزرگ‌ترين موزه‌هاي سلاح خاورميانه در آن وجود دارد. باغ عفيف آباد با وسعتي حدود ۱۲۷۰۰۰ متر مربع از زيباترين باغ‌هاي تاريخي شيراز است.

معماري باغ عفيف‌آباد

اين باغ يكي از كهن‌ترين باغ‌هاي شيراز است، از همين رو سادگي ديرينهٔ خود نگهداشته است. سردر باغ داراي چهار ستون گچي ساده است و سرستون‌هاي آنها با الگو گرفتن از سرستون‌هاي تخت جمشيد طراحي شده است. در پيشاني سردر نگاره دو شير ديده مي‌شود به گونه‌اي كه گويي در را در ميان پنجه‌هاي خود گرفته‌اند. پس از گذر از در، دالاني كه آن را به فضاي اصلي باغ پيوند مي‌دهد. در سوي ديگر در و بر پيشاني دهليز آيين تاج‌گذاري يكي از پادشاهان ساساني به چشم مي‌خورد.

حياط باغ عفيف آبادحياط باغ غفيف آباد;

 

بخش هاي مختلف ساختمان باغ عفيف‌آباد

حياط باغ غفيف آباد 

حياط باغ غفيف آبادساختمان كاخ داراي دو طبقه است كه در آن نزديك به ۳۰ اتاق تالار وجود دارد. در شمال و جنوب تالار دو بخاري از سنگ مرمر تراشيده شده است. طبقه پايين موزه نظامي شده است و در آن آب‌نماي زيبايي ساخته شده و سوي خاوري آن با پنجره‌هاي رنگين ساخته شده است. اين طبقه با سه پلكان به طبقه دوم راه مي‌يابد. طبقه دوم راهروي بلندي دارد كه در دو سوي آن اتاق‌هاي تو در تو جاي دارد.

در مركز اين طبقه تالاري بزرگ و باشكوه وجود دارد. سقف تالار چوبي است و به به نقش‌هاي گل و بوته، شكارگاه و بزم و شادي آراسته شده است. دورادور ديوارها گچ‌بري و مقرنس‌كاري شده و درها و پنجره‌ها از شيشه‌هاي ساخته شده‌اند. در اين طبقه «موزهٔ عبرت» قرار دارد كه دربردارنده اتاق‌هاي همايش، رخت‌كن، نشيمن، مطالعه، پذيرايي و قمارخانه است.

پيشينه معماري باغ عفيف‌ آباد

در ساختمان اصلي در سمت شمال است كه از مسير پلكان سنگي به تالار سرپوشيده مي‌رسد. نماي شرقي عمارت دربرگيرنده ايواني بزرگ و زيباست كه در تمام طول بنا كشيده شده است. نماي غربي آن بسيار ساده است. ايوان جنوبي نيز از ديد آذين بندي‌ها همانند ايوان شمالي است. در جلو ايوان بزرگ عمارت چهار ستون بلند ساخته شده است و سقف آن با قطعات چوبي پوشيده شده است.نمايي زيبا از درب ورودي باغ عفيف آبنمايي زيبا از درب ورودي باغ عفيف آب

سر ستون‌هاي ايوان با الهام از نقش‌هاي تخت جمشيد گچ بري شده است. همچنين در جلوي ساختمان نيز استخر بزرگي وجود دارد كه راه اصلي باغ از جلو آن آغاز مي‌شود.معماري اين باغ آميزه‌اي از ويژگي معماري دوران هخامنشي، ساساني و قاجاريه است.

پيشينه باغ عفيف‌آباد

اين باغ در دوره صفويه از باغ‌هاي مهم و گردشگاه پادشاهان بود. در اين دوران اين باغ توسط شاهان صفوي مورد استفاده قرار مي‌گرفته. در زمان قاجاريه، ميرزا علي خان قوام الملك اين باغ را خريداري و اقدام به نوسازي باغ و درختان كرد و عمارتي زيبا و آراسته در آن بنا نمود. قوام دوم قناتي در نزديكي باغ را براي آبياري آن خريداري كرد. در اواخر دوران قاجار اين باغ به دست عفيفه خانم، خواهر زاده باني باغ مي‌رسد.نمايي زيبا از موزه باغ غفيف آباد;نمايي زيبا از موزه باغ غفيف آباد;

وي در اين باغ دگرگوني و بهسازي گسترده‌اي پديدآورد و به همين جهت پس از آن اين باغ به نام عفيف آباد معروف مي‌شود. اما وارثين باغ در زمان پهلوي آن را به فرح پهلوي همسر محمد رضا شاه هديه مي‌دهند. در سال ۱۳۴۰ ارتش در مزايده اين باغ را خريداري مي‌كند تا اينكه پس از انقلاب اسلامي و به كوشش ارتش جمهوري اسلامي و همزمان با روز ارتش در تاريخ ۲۹ فروردين ۱۳۷۰، باغ عفيف آباد به موزه نظامي شماره ۲ كشور مبدل مي‌شود.

موزه نظامي باغ عفيف آباد

نمايي زيبا از موزه باغ غفيف آباد; 

نمايي زيبا از موزه باغ غفيف آباد

در اين موزه مجموعه‌اي از سلاح‌هاي سرد و گرم، خودكار و نيمه خودكار، انواع شمشير، زره، نيزه، كلاه خود، سپر، انواع تفنگ‌هاي سرپر، سنگ چخماق، تفنگ‌هاي شكاري، تپانچه و انواع مسلسل نگهداري مي‌شود. از سلاح‌هاي با ارزش در اين موزه مي‌توان به تفنگ‌هاي شخصي فتحعلي‌شاه، ناصر الدين شاه، مظفرالدين شاه، رضا شاه، محمد رضا شاه و همچنين اسلحه‌هاي رزمندگان نهضت جنگل و مسلسل آب انباري رئيس علي دلواري اشاره كرد.

قهوه‌خانه سنتي و حمام خزينه‌اي باغ عفيف آباد

ساختمان قهوه‌خانه به شيوه معماري ايراني ساخته شده‌است. ديوارهاي قهوه‌خانه با آجر ساخته شده در ميانه قهوه‌خانه حوض كوچكي وجود دارد. اين قهوه‌خانه داراي شش حجره مي‌باشد كه آراسته به نقوش شاهنامه فردوسي مي‌باشد و با ظرافت و زيبايي خاصي بر روي كاشي كشيده شده‌است. از آن ميان اين نقاشي‌ها مي‌توان «داستان ضحاك و كاوه آهنگر»، «داستان زال و سيمرغ»، «نبرد رستم و سهراب»، «نبرد تهمتن و ديو سفيد» و «نبرد رستم و اسفنديار» را نام برد.نقش رستم در باغ غفيف آباد;نقش رستم در باغ غفيف آباد;

ساختمان حمام هم بر اساس شيوه سنتي حمام‌هاي سنتي ايران بنا شده‌است. اين حمام داراي دو خزينه آب سرد و گرم مي‌باشد كه از جا سازي ديگ مسي در كف خزينه، آب گرم فراهم مي‌شده‌است. حمام كهن باغ در پشت‌بام داراي مناره و قبه است. در ديوارهاي اين حمام نقش‌هاي برجسته‌اي به چشم مي‌خورد،كه از آن ميان مي‌توان به «فرهاد در كوه بيستون»، «ديدار مردم با خسرو پرويز ساساني»، «صحنهٔ ورودي يوسف به جمع زنان مصري» اشاره كرد.

دسترسي باغ عفيف آباد

براي دسترسي به باغ عفيف آباد متاسفانه گزينه‌هايي زيادي از جهت وسايل حمل و نقل عمومي در اختيار شما قرار ندارد. نزديك‌ترين ايستگاه مترو كه در حال حاضر در نزديكي باغ عفيف آباد قرار دارد، ايستگاه چهارراه زرگري (مطهري) است كه از با پياده شدن در اين ايستگاه مي‌توانيد به ابتداي خيابان زرگري برويد و با تاكسي‌هاي عبوري خود را به باغ عفيف آباد برسانيد. بهترين انتخاب براي دسترسي به باغ عفيف آباد از نقاط مختلف شهر تاكسي است.

آدرس باغ عفيف آباد

باغ عفيف آباد در انتهاي خيابان عفيف آباد شيراز نزديك به خيابان ستارخان قرار دارد.

شما ميتوانيد با انتخاب تور شيراز و سپس سفر به اين شهر از بخش مختلف اين باغ ديدن كنيد.

منبع : wikipedia

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.