آرامگاه نادرشاه

اطلاعات گردشگري و سفر

آرامگاه نادرشاه

۸ بازديد

آرامگاه نادرشاه

نادرشاه افشار از پادشاهان قدرتمند ايران زمين است كه براي بازپس گرفتن و گسترش مرزهاي سرزمين خود ، عمر و جواني خود را صرف جنگ هاي مختلف با متجاوزين كرد . آرامگاه نادرشاه بنايي است در مجموعه باغ موزه نادري در شهر مشهد كه به يادبود نادرشاه افشار در سال ۱۳۴۲ خورشيدي توسط هوشنگ سيحون طراحي و ساخته شده‌است.


نادرشاه و سرگذشت او

در اوايل قرن يازدهم هجري در شهر گز ، نادر قلي به دنيا آمد ، وي پيش از ۱۸ سالگي در يكي از يورش هاي ازبك خوارزم به همراه مادرش اسير شد . بعد از فرار از اسارت به خدمت حكمران ابيورد در خراسان رفت و با تمهيداتي چند ناحيه خراسان را كنترل كرده و خود را "نادر قلي بيك " ناميد.

اصفهان بعد از قتل شاه سلطان حسين توسط افغان ها ، سقوط كرد و پسر سلطان حسين در قزوين به پادشاهي رسيد و نادر با توجه به نفوذ خاندان صفوي به شاه تهماسب دوم پيوسته و سردار سپاهش شد ؛ملك محمود را شكست داده و خراسان را تصرف كرد.

تصويري از نادرشاه افشار

سپس به جنگ با افغانها پرداخت و آنها را شكست داده و وارد جنگ با دشمنان خارجي شد ؛ روس ها را ازشمال ايران راندبعد از معاهده صلح تهماسب شاه با عثماني، به اين بهانه وي را از سلطنت خلع و پسرش را منصوب كرد و خود نايب السلطنه شد و با عثماني ها وارد جنگ شد و در نهايت به پادشاهي ايران رسيد .

وي فرمان داد كه شيعهٔ اثني عشري را به افتخار امام جعفر صادق، به عنوان مذهب جعفري در ايران شناخته شود . در جنگ كرنال نادر هندي ها را شكست داد و دهلي را به تصرف خود درآورد .نادر با غنائم فراواني از هند به ايران بازگشت ؛ غنائمي كه ده برابر بيشتر از بيشترين درآمد سالانه دوران صفوي بوده . اين پادشاه بزرگ در اواخر عمر بسيار تندخو شده تا جايي كه پسر خود را كور كرد .در نهايت وي در يكي از جنگ هاي خراسان به دست سردارانش به قتل رسيد .

تاريخچه آرامگاه نادرشاه

نادر شاه در هنگام حيات خود دستور ساخت آرامگاهي كوچك در بالا خيابان مشهد داد. اين آرامگاه كوچك در سال ۱۱۴۵ هجري قمري در مجاور چهارباغ شاهي و روبروي حرم امام رضا از خشت و گل ساخته شد. قوام‌السلطنه در اواخر عهد قاجار (۱۲۹۶ خورشيدي) در محل يكي از مقابر ويران شده نادري، آرامگاه تازه‌اي براي وي ساخت و استخوانهاي او را از تهران به مقبره مزبور حمل كردند.

ساختمان جديد كه در محل فعلي آرامگاه نادرشاه قرار داشت مدتي بر پا بود تا اين كه انجمن آثار ملي ايران در سال ۱۳۳۵ خورشيدي درصدد بر آمد آرامگاهي مناسبِ شأن نادرشاه براي وي در همان محل مقبره ساخته قوام‌السلطنه ساخته شود. اين كار از سال ۱۳۳۶ شروع و در سال ۱۳۴۲ به پايان رسيد. ساختمان جديد آرامگاه نادر شاه افشار در تاريخ ۱۲ فرودين ماه سال ۱۳۴۲ با حضور محمد رضا پهلوي به همت انجمن آثار ملي ايران در باغ نادري بازگشايي شد.

تصويري زيبا از موزه و آرامگاه نادرشاه افشاري

اين موزه هم‌اكنون تحت مديريت سازمان ميراث فرهنگي اداره مي‌شود. در اواخر سال ۱۳۸۶ باغ موزه نادري كه بر اساس طرح نوين بهسازي مورد بازنگري و تعميرات در فضاهاي داخلي قرار گرفته بود پس از ۶ ماه تعطيلي دوباره بازگشايي شد. فيلمي در باره آرامگاه در ساله ۱۳۸۹ به كارگرداني علي حسن زاده ساخته شده است .

معماري آرامگاه نادرشاه

اين بنا در باغي به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع ساخته شده‌است. آرامگاه نادرشاه شامل سكويي دوازده پله‌اي، محل گور، پوششي خيمه مانند بر روي قبر، سكويي مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن ديگر در پي او، يك غرفه فروش كتاب و دو تالار براي موزه‌است.

مجسمه آرامگاه نادرشاه

تالار مربع شكل از دو ديوار قرمز رنگ سنگي بسته و در قسمت ستون بندي باز تشكيل شده است كه سنگ مزار نادر در گوشه اين مربع در پناه دو ديوار قرار دارد و به سمت بيرون نگاه مي كند .
مصالح اين بنا از سنگ هاي خشن و سخت گرانيت كوه سنگي مشهد است .در اصل پوشش مقبره تداعي كننده چادر عشايري جايي كه زندگي نادر آغاز و پايان يافت . اطراف مقبره باغي است كه بناهاي فرعي تالار اجتماع و كتابخانه و سرويس و گلخانه مي باشد كه با بناي آرامگاه هماهنگ ساخته شده است .

موزه نادري

موزه نادري داراي دو تالار است كه اولين تالار مربوط به نمايش اشياء مختلفي براي معرفي آثار تاريخي دوره افشاريه است و دومين تالار شامل انواع سكه ، ظروف و ديگر اشياي اهدايي از دوره صفويه تا معاصر مي باشد .در گوشه شمالي آرامگاه نادر شاه ، آرامگاه سردار خراسان ، محمد تقي پسيان قرار دارد .

تصويري از اشياي موجود در موزه نادري

لوله توپ جنگي متعلق به زمان سلطنت در نزديكي برج آرامگاه قرار دارد كه غنيمت دلير مردان ايراني از متجاوران پرتغالي ها است . در پاي برج آرامگاه نادر لوله توپ جنگي متعلق به فيليپ دوم پادشاه اسپانيا و پرتقال قرار دارد كه توسط دلير مردان ايراني از متجاوزان پرتقالي به غنيمت گرفته شده است.

دسترسي به آرامگاه نادرشاه

آدرس: ايران. مشهد. چهارراه شهدا.

در هر منطقه مشهد ، تابلوي حرم مطهر وجود دارد ، به سمت حرم رفته و يك چهارراه بالاتر از حرم ، آرمگاه نادر و موزه نادري قرار دارد .
مي توانيد اتوبوس هاي درون شهري مشهد به سمت حرم را سوار شده و ايستگاه حرم پياده شويد و تا مقصد ۵ دقيقه پياده روي كنيد .

زمان بازديد و هزينه آرامگاه نادرشاه

زمان بازديد هر روز از ساعت ۸ صبح الي ۱۶ عصر است و بهاي بليط وروردي ۱۰۰۰ تومان مي باشد .

راستي اگر قصد سفر به شهر مشهد را داريد،خواهشمنديم براي رزرو تور مشهد با همكاران ما در تماسس باشيد.

منبع
Wikipedia
karnaval

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.