خانه زينت الملوك قوامي شيراز

اطلاعات گردشگري و سفر

خانه زينت الملوك قوامي شيراز

۸ بازديد

خانه زينت الملوك قوامي شيراز

قصد سفر به شيراز را داريد؟مي خواهيد با مشاهير شيراز آشنا شويد؟حتما سري به خانه زينت الملوك قوامي شيراز بزنيد.خانه زينت الملوك قوامي شيراز مجموعه بي نظير در دل شهر پر آوازه شيراز است كه نظر هر گردشگري را به خود جلب مي كند.



قدمت خانه زينت الملوك قوامي

خانه زينت الملوك قوامي شيراز با قدمت دوره قاجار در استان فارس و در شهر شيراز قرار  دارد.بناي اندروني زينت الملك مربوط به دوره قاجار است. ساخت اين خانه قديمي در حدود سال ۱۲۹۰ قمري توسط علي محمد خان قوام الملك دوم آغاز و در سال ۱۳۰۲ قمري به پايان رسيد.

علت نامگذاري

در ضلع غربي نارنجستان قوام، عمارتي زيبا قرار دارد كه به دليل سكونت خانم زينت‌الملك قوامي، دختر قوام‌الملك چهارم، به اين نام معروف است.اين عمارت كه به فاصله يك كوچه با خانه قوام قرار دارد و به وسيله يك راه زيرزميني با آن در ارتباط است، در حقيقت اندروني خانه قوام و محل رفت و آمد محارم بود.

خانه زينت الملوك قوامي شيراز3

پس از درب ورودي اين خانه، يك هشتي وجود دارد. در سمت چپ اين هشتي درگاه ورودي به حيات خانه قرار دارد.در حيات اين بنا افزون بر ازاره‌هاي سنگي حجاري شده و مشبك كاري شده، دو باغچه زيبا روبروي هم و قرينه، كه از ويژگي هاي باغ هاي ايراني است، يك حوض بزرگ از شش قطعه سنگ يك پارچه و يك حوض كوچك، بازهم روبه روي هم تشكيل شده است.

باغچه هاي خانه زينت الملوك قوامي شيراز

به جز ايوان بدون سقف در شرق حياط، در اطراف حياط ۲۰ اتاق وجود دارد كه به يكديگر راه دارند. ساختمان غربي بنا داراي تالار شاه‌نشين آينه‌كاري و گچ‌بري با تصاوير اروپايي است.

موزه مشاهير در خانه زينت الملوك قوامي

اين ساختمان در سه ضلع داراي زيرزمين بسيار وسيع و گسترده‌اي است كه امروزه از آن به عنوان موزه استفاده مي‌شود.

موزه مشاهير در خانه زينت الملوكي قوامي شيراز

كاشي كاري هاي هفت رنگ هلالي شكل كه در پيشاني بالاي ساختمان قرار گرفته است، از زيبايي ويژه اي برخوردار است. در اين كاشي كاري نگاره اي از دو خورشيد در پشت سر دو شير شمشير به دست، دو فرشته بر بالاي سر آن ها و آيه “نصرمن لله و فتح قريب” ميان دو شير ديده مي شود.ديدن اين مجموعه بي نظير در تور شيراز خالي از لطف نيست.

نشان خورشيد در خانه زينت الملوك قوامي شيراز

در اطراف اين حيات، ازاره ديوارها كه از سنگ گندمك و به گونه پنجره هاي مشبك ساخته شده اند، براي تهويه هوا و روشنايي زيرزمين مورد استفاده واقع مي شده اند.

اتاق هاي خانه زينت الملوك قوامي

اين بنا داراي اتاق‌هاي زيادي است كه اين اتاق ها افزون بر گچ بري، نقاشي و آينه‌كاري‌هاي بسيار زيبا و نفيس، در طبقه نخست به يك ديگر نيز راه دارند، به گونه‌اي كه مي توان بدون وارد شدن به حيات، از جنوبي ترين اتاق به شمالي ترين آن ها راه پيدا كرد.

نقشه خانه زينت الملك قوامي شيراز

سقف چوبي اتاق ها با نقاشي نگاره هاي گوناگوني از جانوران، پرندگان و گل و بوته آراسته شده است. تالار اصلي ساختمان در ضلع غربي آن واقع شده است.

اتاق هاي خانه زينت الملوك قوامي شيراز

اين تالار داراي نقاشي ها و آينه كاري هاي زيبايي است. در بخش هايي ازآن و نيز در برخي از اتاق هاي اين بنا، نگاره هايي از زنان و كودكاني ديده مي شود كه نشان دهنده ي تلفيق هنرايران و اروپا و تاثيرپذيري معماري قاجاري معماري و هنر اروپايي است هر چند كه سبك ايراني آن حفظ شده است.

نقش و نگارهاي خانه زينت الملوك قوامي شيراز

زيرزمين خانه زينت الملوك

زيرزمين خانه زينت الملوك سرتا سر بنا را پوشانده است و اين زيرزمين به شكل زيبايي آجركاري شده است. اين قسمت از خانه در گذشته به عنوان مكاني براي نگه داري مواد خوراكي و ديگر وسايل مورد استفاده قرار مي گرفته است كه در زمان بانو زينت الملك از اين جايگاه براي كمك به تهي دستان و بينوايان و امورخيريه ويژه بانوان سود برده مي شده است و به دليل همين رفتارهاي نيكوي بانو زينت الملك اين خانه پس از درگذشتش به خانه زينت الملك معروف مي شود.پيشهاد ميدهيم با رزرو تور ارزان شيراز از اين مجموعه بينظير دديدن  كنيد.

بهسازي خانه زينت الملوك قوامي شيراز

اين خانه از سال 1373 در اختيار بنياد فارس شناسي قرار گرفت و با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و اعتبارات استاني و كمك‌هاي مردمي بهسازي آن آغاز شد.

باز سازي خانه زينت الملوك قوامي شيراز

زيرزمين زيباي اين خانه در سال 74 با بهسازي و تجهيزات لازم به نگارخانه پارس تبديل شد كه به طورمرتب آثار هنرمندان شيراز و پارس و ايران در آن به نمايش گذاشته مي شد.

سرانجام اين زيرزمين با همكاري سازمان ايران‌گردي و جهان‌گردي پارس و بنيادفارس شناسي طي 2 سال به موزه گنجينه تاريخ پارس تبديل شد.

خانه زينت ‌الملوك قوامي در سال ۱۳۵۴ با شماره ۹۳۸ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.

آدرس خانه زينت الملوك قوامي شيراز

شيراز، خيابان لطفعليخان زند

اميدواريم مطلب فوق براي سفر شما به شهر شيراز مفيد واقع شود.

منبع

سي ايران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.