كليساي جامع سنت باسيل | آيا نماد غايي روسيه را ميشناسيد؟

۸ بازديد

كليساي جامع سنت باسيل

يكي از مهمترين اماكني كه در تور روسيه بايد از آن ديدن كرد كليساي جامع سنت باسيل است.اين كليسا نماد كشور روسيه است كه با معماري فوق العاده خود نظر هر بيننده اي را به خود جلب ميكند.ا در اين مطلب قصد داريم تا به معرفي كليساي جامع سنت باسيل بپردازيم.در ادامه با ما باشيد؛


پيشينه كليساي جامع سنت باسيل

در انتهاي جنوبي ميدان سرخ نماد روسيه يعني كليساي جامع سنت باسيل قرار دارد. اين سردرگمي ديوانه‌وار از رنگ‌ها، الگوها و شكل‌ها، نقطه‌ي اوج سبك منحصربه‌فرد معماري روسيه است. در سال ۱۵۵۲، ايوان مخوف، دژ تاتاري قازان را در جشن شفاعت تحت كنترل درآورد. او به مردانش مأموريت داد در اين مكان كليسايي با نام رسمي كليساي شفاعت بسازند تا خاطره‌ي اين پيروزي را زنده نگه دارد. اين شاهكار معماري كه از سال ۱۵۵۵ تا سال ۱۵۶۱ ساخته شد، به نماد غايي روسيه تبديل شد.

تصويري زيبا از كليساي جامع سنت باسيل

نام كليساي جامع سنت باسيل از كجا آمده است؟

هرج و مرج ظاهري اشكال اين كليساي جامع سنت باسيل طرح قابل درك نه كليساي اصلي را پنهان مي‌كند. برج بلند با سقف چادري در مركز، كليساي شفاعت مادر خدا را در برمي‌گيرد كه نام كل كليسا از آن گرفته شده است. چهار گنبد بزرگ بالاي چهار كليساي برج‌دار هشت‌ضلعي قرار دارند. اين كليساها كليساي سنت سيپريان و جاستينا، كليساي تثليث مقدس، كليساي نماد سنت نيكلاس معجزه‌گر و كليساي ورود خداوند به اورشليم هستند. در آخر، چهار كليساي كوچك‌تر در بين آنها وجود دارند. هر يك از كليساهاي مقدس به افتخار رويداد يا نبردي در مبارزه عليه قازان نامگذاري شده است.

تصويري از تنديس هاي كنار كليساي جامع سنت باسيلتصويري از تنديس هاي كنار كليساي جامع سنت باسيل

افسانه كليساي جامع سنت باسيل

افسانه‌اي وجود دارد كه ايوان معماران را كور كرد تا هرگز نتوانند چيزي قابل مقايسه با كليساي جامع سنت باسيل بسازند. با اين حال، اين داستان فقط اسطوره است، زيرا اسناد نشان مي‌دهند كه آنها يك چهارم يك قرن بعد (و چهار سال بعد از مرگ ايوان) استخدام شدند تا يك كليساي اضافي به اين سازه اضافه كنند.تصويري از داخل كليساي جامع سنت باسيلتصويري از داخل كليساي جامع سنت باسيل

كليساي سنت وايسيلي متبرك، كليساي شمال‌شرقي در طبقه‌ي اول، سردابه‌ي خيمه‌دار سنت واسيلي را در برگرفته است كه يكي از محترم‌ترين كليساها در مسكو است. واسيلي (باسيل) متبرك با نام «احمق مقدس» شناخته شده است كه گاهي برهنه مي‌شد و عمداً خود را تحقير مي‌كرد تا به شكوه خداوندي بيفزايد. تصور بر اين بود كه او غيبگو و معجزه‌گر است و حتي ايوان مخوف به او احترام مي‌گذاشت و از او مي‌ترسيد. اين كليساي دهم كه تنها كليساي هم‌سطح زمين است، در سال ۱۵۸۸ و بعد از مرگ سنت باسيل اضافه شد. به دنبال نماد سنت واسيلي و ميدان سرخ و كرملين در پس‌زمينه بگرديد.

كليساي جامع سنت باسيل در شب

اميدواريم كه اين مطلب در سفر به كشور روسيه براي شما مفيد واقع شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.