مسجد اتيك والده | آخرين شاهكار معمار سينان

۸ بازديد

مسجد اتيك والده

بسياري از آثار تاريخي در اطراف استانبول وجود دارد كه از طريق زنان قدرتمند در طول تاريخ، عمدتا توسط دختران و همسران سلطان، حمايت مي شود. يكي از آنها، مسجد اتيك والده است كه در منطقه تاريخي Üsküdar واقع شده است و توسط معمار معروف عثماني، معمار سينان ساخته شده است.

تصويري از حياط مسجد اتيك والده استانبولتصويري از حياط مسجد اتيك والده استانبول

با نگاهي به شاهكارهاي تاريخي در سراسر شهر استانبول، مي توانيد جاي پاي باقي مانده از زنان قدرتمند تاريخ را ببينيد. Üsküdar به طور خاص تشكيل شده از ساختمان هاي برجسته اي نظير مسجد ميرحيم سلطان (İskele Camii)، مسجد امت الله ربيعه گولنش سلطان (Yeni Valide Camii) مسجد نوربانو سلطان (Atik Valide Camii) ، مسجد جامع مهپيكر سلطان (ينيلي كامي) و همچنين گليفم هاتون مسجد ميباشد كه توسط بانوان حرم سلاطين عثماني ساخته شده است.

تصوير بالا از مسجد اتيك والده استانبولتصوير بالا از مسجد اتيك والده استانبول

سلطان هاي عثماني ثروت شخصي خود صرف ساخت با شكوه مساجد، بيمارستان ها، آشپزخانه هاي عمومي، مدارس، آبراهه ها، پل ها، يتيم خانه ها، حمام ها ، صندوق هاي مالياتي محله اي و صندوق هاي تسليحاتي در سراسر امپراتوري ميكردند. به ويژه والده سلطان (مادر سلطان)، Kadinnefendi (همسر سلطان) و يا دختران سلطان با قرار دادن بخشي از ثروت خود اينكار را ميكردند و با يكديگر به رقابت ميپرداختند.

نوربانو وليد سلطان كه بود؟

نوربانو وليد سلطان احتمالا يكي از مهمترين افراد خير در امپراطوري بود كه به عنوان رهبر تاريخ عثماني درآمد و يكي از قدرتمندترين زنان در تاريخ عثماني بود. او همسر سلطان سليم دوم بود و والدين سلطان به عنوان مادر سلطان مراد سوم تبديل شد. او اولين والد سلطان بود كه از بردگي به والد سلطان رسيد. نظريه هاي مختلف در مورد منبع آن وجود دارد .تصويري از پشت مسجد اتيك والده استانبول

او حدود ۱۲ سال داشت كه توسط نيروي دريايي عثماني دستگير شد و به عنوان يك برده به قصر توپكاپي منتقل شد . در حرم بزرگ شد و به اسلام روي آورد.هنگامي كه وي والد سلطان شد، دستور داد كه معمار سينان مسجد اتيك واليد را در ولسوالي Üsküdar در استانبول بنا كند.

داستان مسجد اتيك والده

يك داستان در مورد اين مسجد اتيك واليد مثل همه مساجد وجود دارد كه مردم گفته اند: نوربانو سلطان به خوبي شناخته شده است و به عنوان يك مومن و متعهد معروف بوده است.او در مورد اصراف بسيار حساس بود. صفييه سلطان، دخترش، اين رفتار را بسيار عجيب و غريب يافت و آن را نادرست توصيف كرد.

تصويري از نيمكت هاي داخل مسجد اتيك والده استانبول

صفيه سلطان از مادرش انتقاد كرد و از عادتش به شوهرش سلطان مراد سوم شكايت كرد. يك روز در حالي كه آنها با هم شام خوردند، نوربانو سلطان خرده هاي نان را به طور معمول جمع آوري كرد و زماني كه او قصد داشت آنها را بخورد، سلطان مراد سوم، پسرش، از آنچه كه در كف دستش نگه داشته بود پرسيد.نوربانو سلطان سكوت كرد و سلطان مراد سوم اين سوال را تندتر تكرار كرد.

در نهايت زماني كه مادرش كف دست خود را باز كرد و خرده هاي نان را نشان داد، باورش سخت بود اما همه اين خرده نان ها به مرواريد درخشان تبديل شده بود.

تصويري از داخل مسجد اتيك والده استانبولتصويري از داخل مسجد اتيك والده استانبول

سلطان مراد سوم در آن لحظه به وجد آمد و از مادرش عذرخواهي كرد. نوربانو سلطان از سلطان مراد خواست تا مسجدي براي او بنا كند،سپس روسري خود را برداشته و در باد رها كرد،سپس باد روسري را به منطقه Üsküdar برد و همانجا سلطان مراد سوم به خواسته مادرش به معمار سينان دستور ساخت مسجد اتيك والده را داد.

مسجد اتيك والده يكي از بزرگترين مساجد از نظر اندازه آن در استانبول محسوب مي شود. اين ساخت و ساز در سال ۱۵۷۷ تحت حمايت نوربانو وليد سلطان و در زماني كه معمار سينان يك پيرمرد بود آغاز شد و در سال ۱۵۸۳ به پايان رسيد.

در حالي كه اين مجموعه از قرن ۱۸ ميلادي به نام Valide Camii نامگذاري شد، اما بعدها به نام مسجد ايتك والده تغيرر ام داده شد كه به معني مادر قديم است .

معماري مسجد اتيك والده

اين مجموعه متشكل از يك مسجد در مركز و يك مدرسه به موازات مسجد با همان حياط، يك انبار در سمت چپ مسجد در همان خيابان، يك مدرسه ابتدايي، يك آشپزخانه سوپ، كاروانسري، چاپخانه، يك مدرسه براي قرآن، يك حمام تركي و يك دروس شفا كه به عنوان يك بيمارستان كامل طراحي شده بود است. درمان و نياز بيماران از طريق املاك نوربانو سلطان تامين ميشد.

تصويري از داخل مسجد اتيك والده استانبولتصويري از داخل مسجد اتيك والده استانبول

پيشنهاد ميكنيم كه در فصل تابستان و در تور استانبول از مسجد اتيك والده سلطان بازديد كنيد. برو روي نيمكت ها در نزديك مسجد بنشينيد و يك چاي ميل كنيد از بوي فراگير درختان و لمس شيرين نسيم بر روي صورتتان لذت ببريد. هنگامي كه شما در اطراف اين مجتمع راه مي رويد تاريخ استانبول را احساس مي كنيد، و از تماشاي آخرين شاهكار معمار سينان معروف لحظات خاطره انگيز را براي خود ثبت كنيد.

اميدواريم كه اين مطلب در سفر به شهر تاريخي استانبول براي شما مفيد واقع شود.

برگرفته از :dailysabah

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.