صومعه هاقپات ارمنستان | شاهكاري از معماري ارمني و بيزانس

۸ بازديد

صومعه هاقپات ارمنستان

صومعه هاقپات ارمنستان كه به هاقپاتاوانك نيز معروف است،يك اثر تاريخي مربوط به قرون وسطي در شهر هاقبات كشور ارمنستان واقع شده است.

احتمالا اين صومعه توسط ملكه خسروانيوش، همسر پادشاه بگرادايي آسوت سوم،در سال ۹۷۶ تأسيس شد.همچنين صومعه ساناهين در مجاور صومعه هاقپات همان زمان ساخته شده است.

تصويري زيبا از ساختمان هاي صومعه هاقپات ارمنستانتصويري زيبا از ساختمان هاي صومعه هاقپات ارمنستان

 

محل ساخت صومعه هاقپات طوري انتخاب شد كه در نزديكي رود DEBED و در شمال ارمنستان واقع شده است طوريكه در ارتفاع باالا ساخته نشده است و در ارتفاع پائين ساخته شد.گويي هدف سازنده فروتني بوده است.

تصويري از حكاكي ها روي سنگ در صومعه هاقپات 

تصويري از حكاكي ها روي سنگ در صومعه هاقپات

 

اين صومعه در ارتفاع ۲۵۰۰ متري رودخانه واقع شده است و روستاهاي اطراف آن را احاطه كرده اند.در حالي كه اكثر صومعه هاي همتاي آن در مناطق خشك واقع شده اند.

بخش هاي تشكيل دهنده صومعه هاقپات ارمنستان

بزرگترين كليسا در صومعه هاقپات ارمنستان ،كليساي جامع سر نيشان است كه احتمالا در سال ۹۷۶ شروع به ساخت و در سال ۹۹۱ توسط شاه smat به پايان رسيد.اين كليسا،نمونه اي از معماري ارمنستان در قرن دهم است.گنبد مركزي اين كليسا بر روي چهار ستون قرار گرفته است و ديوارهاي بيروني با دهانه هاي مثلثي پوشانده شده اند.

همچننين يك سري نقاشي در اين كليسا وجود دارد.اهدا كننده آن، شاهزاده خوتولوخاگا بوده است.تصويري زيبا از داخل صومعه هاقپات ارمنستانتصويري زيبا از داخل صومعه هاقپات ارمنستان

چندين ساختار ديگر نيز در اين صومعه وجود دارد. كليساي كوچكي از سورب گريگور (سنت گريگوري) از سال ۱۰۰۵ وجود دارد. دو كليساي جانبي به كليساي اصلي اضافه شده است كه كليساي بزرگ در شروع قرن سيزدهم ساخته شده است.كليساي كوچكتر كه به Hamazasp House نيز معروف است درسال ۱۲۵۷ ساخته شده است.

در سال ۱۲۴۵، يك برج سه گوشه بلند و مجزا نيز در صومعه هاقپات ارمنستان ساخته شده است.همچنين تعدادي سنگ نوشته و هكاكي بر روي سنگ در صومعه هاقپات ارمنستان وجود دارد كه ميربوط به قرون ۱۱ تا ۱۳ است و نوشته هاي در آن قلمرو صومعه را نشان ميدهد.

آسيب هاي ناشي از جنگ و زلزله

تصويري از داخل كليساهاي صومعه هاقپ 

تصويري از داخل كليساهاي صومعه هاقپات

صومعه چندين بار آسيب ديده است. در حدود سال ۱۱۳۰، يك زلزله بخش هايي از صومعه هقاپات را تخريب كرد و تا پنجاه سال بعد بازسازي نشد. همچنين حملات متعدد توسط نيروهاي مسلح در قرون مختلف و يك زلزله بزرگ در سال ۱۹۸۸ رخ داده است. با اين حال، بسياري از اين مجموعه هنوز دست نخورده و امروز بدون تغييرات قابل توجه است.

امروزه صومعه هاقپات تبديل به محلي شده است كه گردشگران زيادي را در تور ارمنستان به سمت خود ميكشاند.

قرار گرفتن صومعه هقاپات در فهرست يونسكو

در سال۱۹۹۶، صومعه هاقپات، همراه با صومعه ساناهين، به عنوان "شاهكار معماري مذهبي و مركز اصلي يادگيري در قرون وسطي" توصيف شد و در فهرست ميراث جهاني يونسكو قرار گرفت.

اين دو صومعه گل معماري مذهبي ارمني را نشان مي دهند كه سبك منحصر به فرد آن از تركيبي از عناصر معماري كليساي بيزانس و معماري بومي قفقاز است.

اميدواريم كه اين مطلب در سفر به ارمنستان براي شما مفيد واقع شده باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.