موزه ژئوپارك قشم | بزرگترين ژئو پارك ايران

۸ بازديد

موزه ژئوپارك قشم

در هياهوي آمد و شد مسافران به مجتمع هاي تجاري در مركز شهر قشم، قدم هاي استواري نيز با گذر از شلوغي خيابان ها خود را به ساختماني در زير يكي از قديمي ترين مجتمع هاي تجاري اين شهر مي رسانند تا ساعاتي از زمان سفر خود به اين جزيره زيبا را به تماشاي مجموعه اي از گونه هاي تاكسيدرمي شده انواع جانوران نادر زمين، هوا و دريا در موزه ژئوپارك قشم بنشينند.

كوچكترين و بزرگترين پستاندار جهان (حشره خوار كوتوله با حدود ۳ ميليمتر و نهنگ كوژپشت به طول ۱۵ متر) در كنار تنديسي از انسان هاي عصر پارينه سنگي و اندازه كوچك شده طولاني ترين غار نمكي جهان، سايت تخم گذاري لاك پشت هاي پوزه عقابي، سواحل شني و ماسه اي آب هاي نيلوگون خليج فارس را مي توان در اين مجموعه كم نظير در قلب جزيره قشم مشاهده كرد.تصويري از درب ورودي موزه ژئوپارك قشمتصويري از درب ورودي ژئوپارك قشم

شايد از ديدن گونه هاي مختلف جانوري در اين موزه به وجد بيائيد و با شور و حالي وصف نشدني از وجود بيش از ۳ هزار گونه انواع موجودات دريايي، هوايي و زميني كه به نحو استادانه تاكسيدمي شده اند و در يك مجموعه زيبا به نام موزه ژئوپارك قشم نگهداري مي شوند بسيار خرسند شويد.

در موزه ژئو پارك قشم يك ماكت كوچك طراحي شده است كه مربوط به طولاني ترين غار نمكي جهان است كه در قاب يك غرفه در بخشي از موزه ژئوپارك ايجاد شده است و به عنوان يك اثر بسيار زيبا كه به صورت استادانه اجرا شده به نمايش گذاشته شده است.تصويري از آثار موجود در ژئو پارك قشمتصويري از آثار موجود در ژئو پارك قشم

 

خوشبختانه اطلاعات درج شده روي هر يك از موجودات تاكسيدرمي شده موزه ژئوپارك قشم به راحتي پاسخي به سئوالات ذهن پرسشگران است اما با اينحال چند راهنما نيز بازديدكنندگان تور قشم را با ارزش هاي اين موزه آگاه مي كنند.

در موزه ژئو پارك قشم با مجموعه اي از سنگ هاي فسيلي و سنگ هاي عتيقه براي نخستين بار توسط يكي از هموطنانمان در بخش مركزي اين مكان به نمايش گذاشته شده است كه به زيبائي هاي موزه مي افزايد.

قشم زيبايي هاي زيادي دارد اما موزه ژئو پارك به تنهايي يك دنيا زيبايي و حرف براي گفتن دارد و حيف است در سفر به قشم از مجموعه زيباي اين موزه غافل شويم.

وارستگي گفت: به طور تصادفي متوجه اين مجموعه شدم و از مسئولان موزه درخواست كردم كه با كار تبليغاتي در محيط بيرون موزه مردم را از وجود چنين مجموعه اي آگاه كنند.

تصويري از آثار موجود در ژئو پارك قشم 

تصويري از آثار موجود در ژئو پارك قشم

 

فضا سازي زيباي موزه و بخش بندي آن به حيات وحش، سنگ شناسي، مردم شناسي و صنايع دستي به صورت بسيار ماهرانه انجام شده و شايد چنين مجموعه اي را در هيچ كجاي ايران مشاهده نكرده باشيد اميدواريم كه دانش آموزان و حتي دانشجويان به ويژه دانشجوياني كه ظرفيت هاي اين موزه با رشته تحصيلي آنان ارتباط دارد از اين مجموعه ديدن كنند.

شبيه سازي طولاني ترين غار نمكي جهان، سايت تخم گذاري لاك پشت هاي پوزه عقابي، ساحل ماسه اي و بام قشم با انسان هاي نخستين در قالب چهار غرفه جداگانه در موزه ژئوپارك قشم ايجاد شده است.اين موزه بر اساس استانداردهاي جهاني به صورت منحصر به فرد طراحي شده، به طوري كه از يك فضاي نمايشي صرفا به يك موزه با كاركرد آموزشي و پژوهشي تبديل شده است.

فضا سازي جنگل دريايي حرا، دره ستاره ها، دره تنديس ها، تنگه چاهكوه، بستر مرجاني دريا و نمايي از جزاير هرمز، هنگام و لارك به عنوان طرح هاي توسعه اي اين موزه در دست اقدام است.

انواع جانوران گونه هاي موجود موزه ژئو پارك قشم

تصويري از داخل ژئو پارك قشم 

تصويري از داخل ژئو پارك قشم

مسافران و گردشگران قشم دربازديد از موزه ژئوپاك مي توانند يك هزار و ۵۰۰ قطعه آبزي، ۳۰۰ قطعه پرنده، ۹۰۰ قطعه بندپا و خزنده، ۴۰۰ قطعه حشره و ۹۰۰ قطعه حيوان خشكي زي را در يكجا مشاهده كرده كه مهمترين آنها وجود حشره خوار كوتوله با حدود ۲ گرم وزن به عنوان كوچكترين و نهنگ كوژ پشت با ۴۵ تن وزن به عنوان بزرگترين نمونه هاي جانوري اين مجموعه مي باشند.

آدرس موزه ژئوپارك قشم

ايران - هرمزگان - قشم بلوار وليعصر

منبع : پرتال گردشگرري جزيره قشم

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.