امامزاده ابراهيم شيراز | زيارتگاه هاي شهر شيراز

۱۰ بازديد

امامزاده ابراهيم شيراز

ابراهيم بن موسي الكاظم، معروف به امامزاده ابراهيم داراي آرامگاهي است در محله لب آب شيراز كه نزديك گورستان دارالسلم واقع است. بناي اصلي امامزاده ابراهيم شيراز در زمان فتحعلي شاه قاجار به سال ۱۲۶۹(هـ.ق) در اثر زلزله تخريب شد كه بوسيله ميرزانعميم لشكرنويس پسر زكي خان سردار بازسازي گرديد.

بخشهاي از معماري امامزاده ابراهيم شيراز

بنايي حرم شامل ، دو صحن و رواق است، در حياط جنوبي، در سمت شرق و غرب، طاقنماهايي است كه با نصب درب، آنها را به شكل اتاق يا آرامگاه خصوصي درآورده اند. حرم داراي چهارشاه نشين اصلي است كه مرقد مطهر در شاه نشين جنوبي قرار گرفته است. ديوارهاي داخلي حرم آئينه كاري شده كه سقف بالاي ضريح مزين به آيينه مقرنس است. از هنرهاي قابل توجه كاشي هفت رنگ شرق حياط شمالي مي باشد كه صحنه هايي از عاشورا و معاد را به تصوير كشيده است.نمايي از گنبد و حياط امامزاده ابراهيم شيرازنمايي از گنبد و حياط امام زاده ابراهيم

 

حرم امامزاده ابراهيم شيراز

حرم مطهر در وسط دو حياط قرار گرفته و داراي چهار شاه نشين با مقرنس كاري هاي زيباست. سقف و ديوارهاي حرم آينه كاري شده و گنبدي بلند دارد كه بر ساقه داخلي آن با آينه كاري به خط ثلث آياتي از قرآن نوشته شده است. ضريح مطهر از خاتم و نقره زينت بخش اين آرامگاه است.

درب ورودي امام زاده ابراهيم شيراز

درب ورودي امام زاده ابراهيم

حياط امامزاده ابراهيم شيراز

حياط آرامگاه مستطيل شكل و با درختان كاج و نارنج تزيين يافته است و تالاري با دو ستون و چند حجره دارد. ديوار شمالي ساختمان حرم به سمت حياط، حياط هلالي بزرگي دارد كه صحنه هايي زيبا از روز قيامت و عاشورا با كاشي هفت رنگ بر آن نقش بسته است. در سمت راست هلالي تصوير امام موسي بن جعفر (عليه السلام) در زنجير و غل زندان مأمون با ظرفي از انگور سمي كشيده شده و در سمت چپ امام رضا (عليه السلام) را در كاخ هارون نشان مي دهد كه خوشه اي انگور سمي به حضرتش تعارف مي كند.

دو گلدسته قديمي با قامتي بلند و زيبا فضاي ملكوتي حرم مطهر را زينت بخشيده اند. در فرعي ورودي بقعه از چوب ساخته شده است.سر در اصلي جنوبي بقعه به طرز زيبايي كاشي كاري گرديده و در قديمي ورودي آن از چوب ساخته شده است.

شجره نامه امامزاده ابراهيم شيراز

كتاب تذكره دلگشا مي نويسد: و از جمله بقاع، بقعه امام زاده ابراهيم است كه حال، قريب به دروازه شاه داعي الي الله واقع است و جمعي آن حضرت را ولد صلب امام موسي كاظم مي دانند و اما آنچه از قول ارباب رجاب مشخص مي شود، آن است كه ابراهيم بن موسي به امر زيد بن علي به حكومت يمن در عهد مأمون عباسي مشغول بود وليكن حقير را به آن بزرگوار كمال اعتقاد است و ظن حقير چنان است كه جناب ايشان نيز از اولاد امام موسي كاظم عليه السلام است.ضريح امام زاده ابراهيمضريح امام زاده ابراهيم

 

پس ايشان با ۶ واسطه به امام موسي كاظم (عليه السلام) مي رسند كه عبارت اند از:
سيد الاجل ابواسحاق ابراهيم بن حسين بن علي بن ابوالطالب محسن بن ابوالمحسن ابراهيم العسكري بن موسي ثاني ابي السبحه بن ابراهيم المرتضي بن امام موسي الكاظم(عليه السلام)

موقعيت مكاني امامزاده ابراهيم شيراز

مقبره امامزاده ابراهيم (عليه السلام) در بلوار سيبويه، نزديك ميدان شاهزاده قاسم، و در محله لب آب و نزديك گورستان «دارالسلام» واقع شده است. ديدن اين مكان در تور شيراز خالي از لطف نيست.

منبع : بادساگروپ

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.